Το γραφείο μας εκφράζει την πιο κάτω άποψη σχετικά με τη σοβαρότατη ρύπανση από το πλοίο «Αγία Ζώνη»

O ισχυρισμός του πλοιοκτήτη του «Αγία Ζώνη ΙΙ» για το ότι η ρύπανση του «Blue Star Patmos» (που η αιτία της ρύπανσης από αυτό το πλοίο ήταν από προσάραξη σε ξέρα, κατά τη διαδικασία ανέλκυσής του μέσα στην πλωτή δεξαμενή του ΟΛΠ στο Πέραμα το πρωί της Δευτέρας 11-09-2017) ήταν (δήθεν) σοβαρή και ίσως σχετίζεται με αυτό το πλοίο καταπίπτει ως χάρτινος πύργος από τα εξής δεδομένα:

 

  • Η έκταση της ήταν μόλις 350 τ.μ
  • Το Λιμεναρχείο έχει πάρει οπωσδήποτε δείγματα από τις διάφορες κηλίδες και βάσει των δειγμάτων θα αποδειχθεί  αν υπάρχει σχέση με το «BlueStarPatmos» δεδομένου ότι η κηλίδα του είναι εγκλωβισμένη μέσα στο ήδη ποντισμένο πλωτό φράγμα γύρω από την δεξαμενήτου ΟΛΠ στο Πέραμα.
  • Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τόσο πολύ που ανακαλύπτονται όλες οι αιτίες των ναυαγίων.
  • Σήμερα το «Αγία Ζώνη ΙΙ» είναι ηλικίας 45 ετών. (Έτος κατασκευής  1972).
  • Το Λιμεναρχείο της Δανίας μετά από Επιθεώρηση του πλοίου στο Άρχους στις 10-06-2008 βρήκε 12 παραβιάσεις και ελλείψεις. Αυτό σημαίνει ότι είχε εγκαταλειφθεί η συντήρηση του πλοίου επειδή θα οδηγείτο σε πώληση.
  • Επειδή το πλοίο ήταν κατασκευασμένο στη Γερμανία είχε την κλάση του Γερμανικού Νηογνώμονα (GL). Η κλάση του απεσύρθη στις 11-08-2008με αίτημα του πλοιοκτήτη(για otherreasons)!
  • Από προηγούμενα ναυάγια έχουμε την εμπειρία ότι όταν ο επιθεωρητής του νηογνώμονα του οποίου την κλάση του έχει το πλοίο υποδείξει επισκευέςκαι το κόστος τους είναι μεγάλο ο πλοιοκτήτηςαλλάζει νηογνώμονα κατατάσσοντας το πλοίο του σε έναν ελαστικότερο προκειμένου να εξασφαλίσει τα πιστοποιητικά του.
  • Εφόσον το πλοίο είχε ελληνική σημαία τα πιστοποιητικά του τα εξέδιδε ο ΚΕΕΠ που έχει τεράστιες ευθύνες αφού έδωσε δίμηνη παράταση χωρίς όμως να μπορεί να εγγυηθεί ότι σε αυτό το διάστημα δεν θα μπορούσε να συμβεί το μοιραίο/ναυάγιο.
  • Αυτό επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι παρά το ότι υπήρξε νηνεμία και αγκυροβόληση του πλοίου (δηλαδή δεν υπήρξε προσάραξη ούτε σύγκρουση) υπήρξε όμως εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο. Επομένως έχουμε μεγάλη διάβρωση δηλαδή μείωση του πάχους ελασμάτων και/ή σωληνώσεων του δικτύου θαλασσίου ύδατος και στη συνέχεια διάτρηση και εισροή υδάτων.
  • Μια τελευταία εξήγηση για την εισροή υδάτων είναι ότι αυτή μπορεί να προκλήθηκε από αμέλεια πληρώματος.Ενδεχομένως να μην αρμόστηκε σωστά κάποια σωλήνα θαλάσσης ή κάποιο εξάρτημα του δικτύου θαλάσσης (π.χ. καπάκι φίλτρου θαλάσσης) με αποτέλεσμα να κατακλυστεί το μηχανοστάσιο,μετά να πάρει κλίση το πλοίο και στη συνέχεια να υπάρξει βύθιση του πλοίου με τη πρύμνη. Ένα αξιόπλοο πλοίο δεν εμφανίζει σε νηνεμία κλίση, ούτε  και βυθίζεται σε χρόνο ρεκόρ (30΄).
  • Από τα 11 μέλη του πληρώματος μόνο ένας ναύτης και ένας μηχανοδηγός (δεν είναι αξιωματικός)επέβαιναν επί του πλοίου ενώ έπρεπε, εφόσον το πλοίο ήταν σε αγκυροβόλιο, να επέβαιναν το 1/3 των αξιωματικών και το ¼ του πληρώματος.
  • Είναι επιβεβλημένη η ανέλκυση του πλοίου επειδή υπάρχουν ρυπογόνα υλικά, υπολείμματα πετρελαίου και χημικά τα οποία θα συνεχίσουν να ρυπαίνουν επί χρόνια. Επειδή το πλοίο είναι βυθισμένο σε μικρό βάθος (35 μέτρα)η ανέλκυση του είναι εύκολη. Άλλωστε ο νόμος 2881/2001 περί ρύθμισης θεμάτων ανέλκυσης ναυαγίων επιβάλει την ανέλκυση του ναυαγίου από τον πλοιοκτήτη.
  • Θα πρέπει ο Υπουργός Ναυτιλίας να φέρει αύριο στη Βουλή τη τροπολογία της αύξησης του προστίμου. Δυστυχώς σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν. 4037/2012 στις περιπτώσεις σοβαρής ρύπανσης του θαλασσίου ύδατος επιβάλλεται πρόστιμο από τον Υπουργό στο ευτελές ποσό των 60.000 έως 1.200.000 ευρώ. Είναι αυτονόητο ότι το ποσό αυτό θα πρέπει να αναπροσαρμοσθεί στα σύγχρονα δεδομένα, με ελάχιστο ποσό τα  100.000.000 €, έτσι ώστε να είναι σοβαρότατος αποτρεπτικός λόγος για ρυπάνσεις.  Φανταστείτε να γινόταν αυτή η οικολογική καταστροφή Ιούλιο ή Αύγουστο στις Κυκλάδες με ζημιές δις ευρώ (στον τουρισμό κλπ).

 

O Υπουργός Ναυτιλίας οφείλει:

  • να δώσει εντολή άμεσα στον Κινέζο πρόεδρο του ΟΛΠ να αποστείλει εξώδικο στον πλοιοκτήτη (ώστε να αρχίσει να μετράει ο χρόνος ανέλκυσης) κατεπειγόντως να ανελκύσει το σκάφος.Αν αυτός αρνηθεί τότε υποχρεούται ο ΟΛΠ με έξοδα του πλοιοκτήτη να προβεί στην ανέλκυση, δεδομένου ότι  δεν αρκεί η απάντληση του  πετρελαίου, ούτε η απορρύπανση,ούτε η στεγανότητα του πλοίου ώστε  να μη συμβεί η τραγωδία του SeaDiamond στη Σαντορίνη.Όσο γίνεται η απάντληση του πετρελαίου να ξεκινήσει τουλάχιστον η μελέτη ανέλκυσης.
  • Δυστυχώς σύμφωνα με το άρθρο 8 του Ν. 4037/2012 στις περιπτώσεις σοβαρής ρύπανσης του θαλασσίου ύδατος επιβάλλεται πρόστιμο από τον Υπουργό στο ευτελές ποσό των 60.000 έως 1.200.000 ευρώ. Είναι αυτονόητο ότι το ποσό αυτό θα πρέπει να το αναπροσαρμόσει ο ΥΕΝ στα σύγχρονα δεδομένα, με ελάχιστο ποσό τα 100.000.000 €.

 

 

Εάν υπήρχαν αυτές οι ρυθμίσεις από τους αδαείς/ηθικούς αυτουργούς Υπουργούς των τελευταίων 40 ετών, θα είχαμε αποφύγει χιλιάδες ναυτικές τραγωδίες με πολυάριθμα θύματα και εκατοντάδες ρυπάνσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *